Recension: It starts with food, av Dallas & Melissa Hartwig

Vi har precis avslutat en månadsutmaning á la Whole30 här hemma i hushållet (även hunden är med), vilket innebär att vi ätit enligt rekommendationerna i Dallas och Melissa Hartwigs nya bok ”It starts with food”. Resultatet blev fyra kg tappad vikt på min redan smala kropp, samt sex cm smalare omkrets runt midjan, och för min flickvän blev det snarlika resultat. Detta av att äta rikliga mängder riktig, god och näringsrik mat. Nu handlar dock inte boken, eller stenålderskosten, enbart om att tappa överflödig vikt utan framför allt om att förbättra sin allmänna hälsa.

Det finns många faktorer som påverkar hur vi mår, vilka sjukdomar vi utvecklar, och hur vi kan lindra sjukdomstillstånd som vi redan drabbats av. Sömn, stress, gener, miljö och aktivitetsnivå är sådant som spelar in, men allting börjar med något helt annat, maten.

Vad vi stoppar i munnen är det som slutligen formar oss till de vi är. Våra kroppar byggs upp av det vi äter, så det är inte särskilt långsökt att anta att våra kostval bidrar starkt till hur vi mår.  Genom att göra medvetna och informerade val vid våra måltider kan vi vid varje måltid antingen äta sådant som gör oss friskare, eller sådant som gör oss mindre hälsosamma eller rent av rejält sjuka. Varje gång du äter har du den valmöjligheten, och den här boken gör ett väldigt bra jobb med att beskriva hur olika typer av mat påverkar oss.
Nu är vi alla till stor del olika, och det finns därför ingen kostmodell som är anpassad för precis varenda en av oss. I grunden är vi dock alla förtjänta av att äta näringstät mat av bästa möjliga kvalitet, för att sedan göra individuella anpassningar till din egen livssituation. Det är precis vad den här boken går ut på, då den avslutas med just den månadsutmaning som jag genomfört under augusti. Men mer om det längre fram.

Ännu mer evolutionärt stenålderstjafs?
Personligen är jag ju helt med på grundtanken att människans evolution har en enorm betydelse för vilken mat vi mår bäst av, men den som inte bryr sig så mycket om hela stenåldersgrejen kan andas ut. It starts with food utgår inte från människans historia, utan fokuserar helt och hållet på den moderna forskning som förklarar hur olika nutrienter och näringsämnen påverkar oss, samt förstås även bristen på dessa. Dallas och Melissa har genomfört sin månadsutmaning (kallad Whole30) tillsammans med tusentals människor som kan vittna om enastående resultat. I ryggen har de med andra ord både ett stort vetenskapligt kunnande, men även erfarenheten av att ha hjälpt väldigt många människor med sina kost- och livsstilsrelaterade problem.

Dallas och Melissa använder sig av en uppfriskande mix av ödmjuk förståelse och bestämd fasthet i sin bok såväl som på sina seminarier. De begriper att människor vars matvanor helt har spårat ur inte har det så lätt alla gånger, samtidigt som de påminner oss om att vi är vuxna människor som faktiskt har all makt att ta tag i våra problem. Det är ingen som bestämmer åt oss vad vi ska äta, utan den makten har vi helt och hållet själva. Till skillnad från andra böcker jag läst i ämnet ägnar den här boken ett kapitel åt de psykologiska och känslomässiga faktorerna som påverkas av kosten, och som kan göra det mer eller mindre svårt att bryta dåliga matvanor.

När det kommer till själva kärnan, maten, så vill Dallas och Melissa att fyra olika kriterier uppfylls för att maten ska klassas som hälsosam.
Det vi äter ska:

1. Leda till en hälsosam psykologisk respons
  2. Leda till en hälsosam hormonell respons
  3. Verka för en hälsosam tarmflora
  4. Stärka immunförsvaret och förhindra inflammation

Håller du dig till mat som uppfyller ovanstående kriterier så kommer du undvika sådan mat som förbikopplar dina mättnadskänslor och är onaturligt smakrika, dvs sådant som du vanligtvis kan äta hur mycket som helst av trots att du egentligen redan fått nog.
Du kommer äta mat som ger ett fungerande hormonellt signalsystem, dvs att du kommer kunna lita på din kropps egna signaler för hunger och mättnad. Eftersom du undviker mat som är skadlig för tarmarnas känsliga ytskikt så leder det till en friskare tarmflora, mindre irritation i matsmältningssystemet och ett förstärkt immunförsvar.

Så hur vet jag vilken mat som uppfyller de här hårda kraven?
Lyckligtvis tar boken dig genom en mängd information om vilken typ av mat du bör undvika, och varför. Därefter får du även läsa om vilken mat du bör äta, och varför.
För att göra det hela ännu lättare ingår även ett enkelt matplaneringssystem i slutet av boken, som i stort går ut på att visa hur du tillagar en huvudingrediens (t ex grunden till en soppa eller gryta), och sedan ger dig olika alternativ på hur du kan variera tillbehör och smak till din huvudingrediens. Väldigt enkla rätter rakt igenom, och idag är nätet dessutom fullt av härliga recept som du kan hämta inspiration från.

Boken kulminerar alltså i den månadsutmaning som hjälpt tusentals andra att förbättra sin hälsa, och enligt min egen mening är deras variant en av de allra bästa som finns. Du får verkligen alla verktyg du behöver, och du behöver inte brottas med några val om vad du kan tillåta dig själv eller inte, hur mycket du kan tänja på reglerna och modifiera programmet.
Allt är väldigt enkelt, följ råden i boken till 100% under en månads tid, och utvärdera sen hur det känns. Varför inte? Vad har du att förlora?

”It starts with food” är precis vad det låter som. En start.
Du förväntas inte leva superstrikt resten av ditt liv, utan den här inledande månaden är tänkt att ge dig en flygande start till förbättrad hälsa, för att sedan anpassas efter vad just du tolererar och mår bra av att äta. När din Whole30-månad är slut så följer ett kapitel där du får introducera saker som mejeriprodukter, alkohol och baljväxter igen. Här vill jag dock påstå att de är lite för snabba med att introducera allt, och skulle istället rekommendera att du tar det lite lugnt. Börja t ex med bara smör, eller bara grädde, istället för att äta alla möjliga mejeriprodukter på dag 1.
Det handlar om att förändra din livstil och i mesta möjliga mån äta bra och hälsosam mat livet ut, och därmed lämnas utrymme att kunna unna dig näst intill vad som helst vid utvalda tillfällen. Mat handlar ju om mer än bara näring och energi.

Sammanfattningsvis tycker jag att ”It starts with food” är en bok som innehåller allt du behöver, och mycket sunt förnuft. Lättbegriplig vetenskaplig information med enkla skisser och förklaringar, precis den mängd som krävs för att få svar på de flesta frågor du kan tänkas ha, och dessutom gott om tillhörande nedladdningsbart material från Whole9:s hemsida. Kärnan i boken är ändå den praktiska delen, själva utmaningen, och den är klockren. Lider du dessutom av t ex diabetes, IBS eller någon autoimmun sjukdom så finns det ett kapitel som beskriver hur du kan modifiera din utmaning för att ännu bättre lämpa sig för din situation.

Läs boken, genomför månadsutmaningen och berätta vad du tycker. Gå hemskt gärna in på min facebooksida (facebook.com/primalisten), där allt material från vår egen Whole30 finns kvar.
Jag har även för avsikt att skriva ihop en egen månadsutmaning med tillhörande material och lägga upp gratis här på bloggen. Förhoppningsvis till nyår.
Det finns mycket värdefull inspiration att hämta av de olika varianterna på paleoutmaningar, det enda som saknas är att sammanfatta dem för en svensk publik.

Relaterade inlägg
1. Följ med oss på en hälsoutmaning!

Categories: Böcker & Film | Tags: , , , | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Recension: It starts with food, av Dallas & Melissa Hartwig

1. Se där ja, en bok som ska inhandlas! Tack för tipset, inspirationen och uppstarten av Whole30 utmaningen!

/Magnus

• Den rekommenderas absolut! Jag vill däremot tillägga att den i första hand är bra för den som vill lära sig hur man får just en rivstart på det nyttiga levernet i form av Whole30-utmaningen. För den som söker en riktigt snygg, välillustrerad, lättbegriplig och bra paleobok fylld med goda recept så rekommenderar jag Practical Paleo. Det blir förmodligen en recension av den också när jag läst ut den.