Recension: 21-day total body transformation, av Mark Sisson

Mark Sisson släppte nyligen en handfast steg-för-steg guide vilken han har pushat väldigt mycket för nu inför julhandeln. Den har marknadsförts som en enkel och lättbegriplig bok lämplig att ge till sina nära och kära i julklapp. Många är ju intresserade av att komma i form och leva sundare, men inte lika många är intresserade av att gräva ner sig i fakta och teorier om vitt skilda områden som näringslära, biokemi, fysiologi, djuruppfödning mm. Den här boken går därför inte in särskilt djupt på teorier, utan beskriver istället endast kort och koncist resonemanget bakom de livsstilsråd som rekommenderas. Fokus ligger på konkreta råd om vad du bör äta, hur du bör träna, och andra livsstilsfaktorer du gör klokt i att se över. Boken avslutas med ett 21-dagarsprogram där du får daliga utmaningar att utföra, och en journal där du kan bedöma och fylla i dina tankar kring ”omprogrammeringen”. Jag gav mig själv på utmaningarna för exakt 21 dagar sen eftersom jag ville kunna skriva en mer rättvis recension av boken idag. Mer om det nedan.

Håller boken vad den lovar?
Mark ville skriva en lättläst bok, och det har han definitivt lyckats med. Den går snabbt att läsa igenom, och är skriven på lättbegriplig engelska som de flesta kan ta till sig. Jag tror dock att de flesta svenskar, framför allt äldre, fortfarande föredrar att läsa på svenska och därför är det tveksamt om boken fungerar bra som julklapp till familj och vänner. Dessutom kan det förstås bli lite tråkig julstämning när man ger bort en ”sluta-vara-så-slö-tjock-och-onyttig”-bok. Känner du däremot någon som är nyfiken på vad hela den här stenåldersgrejen handlar om så kan det absolut vara idé att paketera in den här boken och lägga under granen.
Var och varannan sida är fylld av foton och bilder, vilket gör boken än mer snabbläst. Jag tycker att bilder i en guidebok av den här typen är helt rätt, men däremot är det många foton som bara är direkt plockade från hans blogg, vilket gav mig intrycket av att boken var lite snabbt ihopkrafsad istället för fylld med nytt material.

Det finns en del saker jag störde mig på när jag läste boken. Ta rubriksättningen som det mest uppenbara exemplet. ”21-day total body transformation, complete step-by-step gene reprogramming action plan” låter ju onekligen som att du kommer få en ny och fantastisk kropp på bara tre veckor, men så är det självklart inte. Vad det handlar om är att du under 21 dagar kommer få grundläggande kunskap om de viktigaste områden som påverkar hur dina gener uttrycker sig och hur din hälsa utvecklas. En lättbegriplig kunskap som egentligen är allt du  behöver implementera för att leva hälsosamt resten av ditt liv.
Förvänta dig alltså inte att se en helt annorlunda person i spegeln efter tre veckor, men förhoppningen är att du kommer känna dig taggad på att snickra ihop din egen personliga livsstilsplan, och följa den. Du får definitivt kunskap nog att göra det.
Det kanske är typiskt amerikanskt, men ett par andra småsaker jag himlade med ögonen åt var upprepade uttryck som ”stop being a sugar-burner and become a fat-burning-beast”, eller att det som av en händelse skulle ta just 21 dagar att programmera om sina gener. Förenklingar och tjusiga uttryck som säkerligen hjälper upp försäljningssiffrorna, men ingen ska väl klandras för att vilja sälja sina produkter, förstås.

8 nyckelprinciper och 5 saker att utföra
För att ytterligare förenkla hela paleokonceptet har Mark sammanfattat det hela i vad han kallar för ”8 key koncepts & 5 action items”. Lär dig dessa utantill och ta till dig dem så har du alla riktlinjer du behöver för att göra smarta och hälsosamma val när det kommer till mat, träning och vardagsstress. Exakt vilka koncept det handlar om får du läsa i boken, men för att avslöja den första, ”Ja, du kan påverka hur dina gener uttrycker sig genom den omgivningsmiljö du utsätter dem för”. Alltså, vi ges alla olika genetiska förutsättningar när vi föds, men det betyder inte att vi är oförmögna att påverka våra livsöden. Har vi en historia av hjärtsjukdom i släkten så innebär det en risk att vi själva också har lättare att drabbas, men det finns väldigt mycket vi kan göra för att undvika det. Den information som ligger i våra gener är sällan vårat ofrånkomliga öde, helt enkelt.

”Allt du behöver känna till är egentligen dessa 8 principer och dessa 5 livsstilsförbättringar”

Större delen av boken kretsar sen kring att närmre beskriva de olika principerna, där du får konkreta råd om vad du kan förändra i ditt liv för att leva efter dem. Områden där du kan förvänta dig förbättringar är till exempel blodvärden, vanliga åldersåkommor, maghälsa, energinivå, sömnkvalitet, träningseffekt och minskat sug efter sötsaker. Visst, jag klagade precis på uttrycket ”fat-burning-beast”, men faktum är att många av kostråden syftar till att minska ditt sockerberoende, och istället programmera om kroppen till att fungera bättre med fett som huvudsaklig energikälla.

Mitt eget 21-dagarsexperiment
Så har jag själv följt utmaningarna till punkt och pricka?
Nej, inte ens i närheten om jag ska vara ärlig, och det tänker jag förstås vara. Min största invändning mot programmet är egentligen också min enda, och det är att det INTE handlar om minimala dagliga åtaganden under den treveckorsperiod som programmet varar, så som beskrivs i boken. Ska du följa programmet som det är upplagt räcker det inte med att avsätta en timme om dagen. Låt mig slå upp två slumpmässiga dagar för att ge exempel på vad som väntar.

• Dag 8: Ät endast mat som inte kommer med en innehållsdeklaration. Utför en sprintworkout. Gå barfota minst 60 minuter under dagen.
  • Dag 16: Ät lokalproducerad mat. Utför ett 20 – 60 minuter långt aerobisk träningspass. Undvik TV och annan elektronik under kvällen och ta en kvällspromenad.
Det ser kanske inte ut som ett särskilt stort åtagande på papper, men varje dag kräver ändå att en hel del tid avsätts åt att utföra de specifika och konkreta aktiviteterna, och missar man en utmaning är det lätt att få känslan att den måste utföras nästa dag istället. Till och med jag som knappt jobbat halvtid den här månaden kände mig stressad redan efter ett par dagar över att hinna med det som jag tänkt genomföra till punkt och pricka. Ser jag över hela perioden har jag utfört knappt 50% av utmaningarna.
Betyder det att 21-dagarsutmaningen är dålig, onödig eller felaktig?
Nej definitivt inte. Jag hade kunnat ansträngt mig mycket mer, och till Marks försvar ska sägas att han redan på de första sidorna skriver att utmaningarna aldrig ska kännas överväldigande, och de ska anpassas efter din egen livssituation. Viktigast av allt, huvudsyftet är att under några veckor faktiskt lära sig vad en ”primal livsstil” innebär, och att ge dig de verktyg du behöver för att själv forma din egen hälsofrämjande vardag
Min tanke var att följa programmet dag för dag och läsa om en dag i taget, men ett råd jag vill ge redan nu till dig som funderar på att köpa boken är att planera, anpassa och förenkla. Läs igenom och förstå upplägget, plocka fram en almanacka och planera in träningspassen på de dagar som passar dig bäst, stryk middagsbjudningen om den inte passar dig alls, och byt ut Marks föreskrivna styrkeövningar mot din föredragna styrketräning om du trivs med den.
Ett område som ligger Mark Sisson nära är t ex vikten av lek, och det märks också i programmet. Personligen har jag svårt att komma fram till vad ”Grand Play Outing” innebär för mig, men där har jag kanske hittat något jag måste jobba på. När jag bodde i Uppsala såg jag passen på jiu-jitsuklubben som lek, så kanske skulle jag söka upp en liknande klubb här i Kalmar. Klättring är en annan lekfull aktivitet som jag och tjejen pratat om att göra tillsammans.
Alla uppgifter är heller inte direkt kopplade till kost och träning, som det brukar vara med liknande månadsutmaningar, utan du får bl a förslag på hur du ska strukturera din dag på kontoret och vad du kan tänka på när du har gäster över på middag. Oftast bra åsikter, men kanske inte något som behöver finnas med just här.

Bokens styrka är att den faktiskt innehåller allt man behöver veta, och det presenteras på ett sätt som är väldigt enkelt att ta till sig. Egentligen finns all information redan tillgänglig på riktigt bra bloggar där kunskapen är gratis, och den största av dem är just Mark Sissons egen blogg. En bok är dock alltid trevligare att hålla i och läsa, och den här kan jag rekommendera till alla som är ute efter en bra paleoguide. Kom bara ihåg att anpassa innehållet till din egen livssituation, utan att trilla alltför långt utanför ramarna.

Categories: Böcker & Film | Tags: , , , | 5 kommentarer

Inläggsnavigering

5 thoughts on “Recension: 21-day total body transformation, av Mark Sisson

1. Lars

Härligt – grattis!
    Själv har jag några dagar kvar till 21. Håller med om att det tar mer tid i anspråk än jag trodde, och att vissa ”utmaningar” frusit inne även för mig. Men visst kan man få en helt ny kropp på 21 dagar. Speciellt om man inte är van med styrkeövningar enligt ”go until your muscles completely fail” var och varannan dag i tre veckor. Hursomhelst – läsvärt och lärorikt, som vanligt från Mark Sissons penna.

2. Hh… besviken på den här boken. Tycker nästan att den är pinsam ibland. ”Body transformation” ”lean mean fat machine” etc etc. Säkert en bra och lärorik bok för en nybörjare men om man har någon kunskap om mat så känns allt som old info. Rent estetiskt tycker jag att boken kunde vara mycket bättre där med, usch vad jag gnäller.. men jag hoppades på så mycket mer.

• Lite mycket av den varan tyvärr, men lyckas man plocka ut huvudbudskapet så är det ändå en bra bok som får med det mesta. Jag skulle önska en svensk grundläggande paleobok också, att kunna ge bort till föräldrar och andra som inte vill läsa på engelska.

3. Jag läser nu The paleo solution av Robb Wolf. Om jag vill läsa en av Mark´s böcker vilken bör jag då välja. Den som du recenserar eller The Primal Blueprint? Verkar få mycket bra tips i den som du recenserar, men mer bakgrundsinfo i den andra. Skulle väl chansa på att båda kommer stå i min bokhylla när året är slut.

• Mark har precis i veckan släppt en uppdaterad utgåva av The Primal Blueprint, så den tycker jag definitivt du ska välja. Den finna bara som paperback så vitt jag vet, men det spelar kanske ingen större roll.
      Är du ute efter en välguidad 30-dagarsutmaning så kan den här boken säkert vara något, men jag tycker inte man behöver en specifik bok för en sådan utmaning. Det finns mer nyttig kunskap att hämta i andra böcker.